7 tipů pro řízení dodávky | Europůjčovna.cz

7 tipů pro řízení dodávky

Na co si dát pozor při řízení dodávky

2.3. 2023

7 tipů pro řízení dodávky

Půjčujete si dodávku a nemáte zkušenosti s jejím řízením? Máme pro vás 7 nejdůležitějších věcí, ve kterých se šoférování dodávek liší od klasického osobního auta a tipy, jak si s tím poradit bez ztráty kytičky (a řidičského průkazu :-) ). 

1. Větší než obvykle  

Proč začínat složitě – asi každý si všiml, že dodávka je proti klasickému osobnímu autu o něco delší, širší i vyšší. Pokud jste ale celý život zvyklí řídit „osobák“, i na takhle očividnou věc si budete muset zvyknout. Pozor si dejte hlavně: - Úzké uličky na sídlištích: Nedostatek parkovacích míst je na sídlištích problém č. 1 a auta často stojí po obou stranách silnice. Z původně běžné vozovky se tak rázem stává úzká silnička, kde se dvě auta jedoucí proti sobě ani nevyhnou. Osobním autem s odřenýma ušima projedete, s dodávkou už to odření může být doslovné. Pozor proto při plánování cesty a pokud můžete, raději to vezměte oklikou po hlavní. - Boční zrcátka: Dodávky většinou postrádají výhled zadním oknem, zato mají mnohem větší boční zrcátka. A jejich výška je zhruba ve výšce hlavy dospělého chodce. Tak pozor při jízdě blízko krajnici nebo chodníku. Stejně tak si dejte dostatečný odstup, pokud objíždíte cyklistu. - Zatáčení: Zapomeňte na to, jak jste zvyklí zatáčky projíždět se svým běžným autem. Abyste se zvládli vytočit, je potřeba si s dodávkou dostatečně najet. Důležitá je i přiměřená rychlost, dodávku oproti osobnímu autu snáze převrátíte, brát zatáčky po dvou kolech proto není nejlepší nápad :-)


2. Podzemní garáže nejsou kamarád 

Podzemní garáže nebo hromadná parkoviště mívají vždy u vjezdu ceduli s maximální výškou vozu pro vjezd. S osobním autem si jich většinou moc nevšímáme – víme, že se vejdeme s přehledem. Jinak je to ale za volantem dodávky. Zpravidla se přípustná výška pohybuje +- kolem 2 metrů, což spousta dodávek přesahuje. Doporučujeme ale neriskovat ani tehdy, když vám připadá, že byste se nějak vešli. Často není takový problém do parkoviště vjet, něco jiného už ale je se v něm pohybovat. U stropu bývá vzduchotechnika, bezpečnostní systémy nebo značení a jejich poškození vám může přinést pěkně mastný účet k proplacení. Nemluvě o škodách na dodávce samotné. 


 3. Dvakrát měř, jednou parkuj  

O rozměrech dodávky jsme se už bavili, proto asi není potřeba zdůrazňovat i tady, že samozřejmě potřebujete i víc místa na parkování. Pozor hlavně při couvání, protože se musíte spoléhat jen na boční zrcátka, případně parkovací senzory. Možná jste ale nevěděli, že dodávka má taky větší rejd volantu. V kombinaci s tím, že v kabině sedíte výš než řidiči kolem v osobních autech, se vám proto při parkování může naopak manévrovat lépe.  


4. Prokletí mrtvého úhlu 

Zjednodušeně platí, že čím větší vozidlo, tím větší a širší je mrtvý úhel, tedy oblast vedle auta/šikmo za ním, kterou nemáte krytou zpětnými zrcátky. Moderní auta mívají systémy, které mrtvý úhel hlídají za vás, ale není to pravidlo. Proto spoléhejte hlavně na vlastní opatrnost a hlídejte si prostor hlavně při souběžné jízdě nebo přejíždění z pruhu do pruhu.  


5. Na pětníku nezastavíte 

Nepříjemné překvapení může přinést i delší brzdná dráha, obzvlášť s plně naloženou dodávkou se připravte na velký rozdíl proti osobnímu autu. Podle testu provedeného ÚAMK s různými typy plně naložených vozidel a bržděním v 80kilometrové rychlosti byla brzdná dráha dodávky (Mercedes Sprinter) proti osobnímu autu (VW Golf) skoro o 5 metrů delší a zbytková rychlost 33 km/h. Znamená to, že v okamžiku, kdy už osobní vůz stojí, s dodávkou stále ještě jedete víc než třicítkou. S dodávkou je potřeba začít brzdit dřív, postupně snižovat rychlost a brzdit déle.  


6. Pozor na boční vítr  

Obzvlášť dlouhé úseky na dálnici v rovné krajině můžou být v dodávce o dost náročnější, než jste byli zvyklí v autě. Je to kvůli velké boční ploše a vyššímu těžišti. Aerodynamika vysoké hranaté dodávky je taky výrazně horší než u jejích „placatějších“ kolegů z řad osobních aut. Myslete na to hlavně ve vyšších rychlostech, vyhněte se prudkým změnám směru jízdy a jiné vozy předjíždějte opatrně.  


7. Správné rozmístění a upevnění nákladu  

První důležité pravidlo: Plně naložená dodávka se řídí jinak než prázdná. Bez nákladu máte těžiště výš, zadní část vozu vám může ujíždět do stran a celkově má auto horší stabilitu.  Při nakládání myslete na správné rozmístění a upevnění nákladu. Zkontrolujte si maximální povolené zatížení dodávky a nepřekračujte ho, i kdybyste měli nákladní prostor poloprázdný. Mimo vyhrazený nákladní prostor byste nic většího převážet neměli, zaskládat sedačky třeba bednami s nářadím se vám může ošklivě vymstít v případě nehody. Všechno, co nemáte zajištěné totiž bude po kabině volně putovat a může zranit nebo dokonce zabít vás či spolujezdce.  I v nákladním prostoru ale musí být přepravované věci vždycky dobře upevněné, ať už vezete porcelán po babičce, nebo skříně do nového bytu. Stačí prudce zabrzdit nebo nečekaně změnit směr jízdy a poznáte proč. A nezapomeňte zkontrolovat, že jste dobře zavřeli samotné zadní dveře. Náklad vyjíždějící z dodávky a sypající se všude po silnici je scéna, která pobaví ve filmu, ale v reálu jde o velké nebezpečí pro řidiče za vámi a to určitě riskovat nechcete.  Řízení dodávky vyžaduje pozornost a zodpovědnost, ještě víc než u osobního auta. Pokud se necítíte sebejistě, nebojte se požádat někoho, kdo má s dodávkou více zkušeností a nechat si poradit. Bezpečnost je na silnici nejdůležitější a dobrý řidič není ten, který dojede první, ale ten, který dojede v pořádku a bere ohled na sebe i všechny ostatní v provozu.  


S řízením si víte rady, ale nemáte dodávku? Od toho jsme tu my!

Půjčte si tu nejvhodnější dodávku už od 1100 Kč na den.

A pokud sháníte auto třeba na jednorázové na stěhování za extra výhodnou cenu, mrkněte na naši akci Půjč si vrak, kde nabízíme auta už za 777 Kč na den.

Půjčovna Návody

Zpět na výpis